1.- Antecedents
La Llei 39/2015, d’1 d’octubre, del Procediment Administratiu Comú de les Administracions Públiques (LPAC), regula en el seu títol VI la iniciativa legislativa i la potestat normativa de les Administracions Públiques, introduint una sèrie de novetats respecte a la regulació anterior, que tenen com a objectiu principal incrementar la participació dels ciutadans en el procediment d’elaboració de normes.
L’Ajuntament del Verger, concretament la Regidoria de Cultura, Festes, Esports, Educació, Transparència i Medi Ambient, impulsa la creació d’una ordenança reguladora de les Festes amb l’objectiu d’afavorir la participació ciutadana en l’organització d’aquest esdeveniment i alhora treballar en el disseny de la programació i activitats, en base a uns criteris prèviament establerts.
En aquest context, l’Ajuntament del Verger considera convenient la creació i constitució d’un Consell Fester i una Comissió de Festes per tal de fomentar la participació, atendre i assegurar el compliment dels criteris establerts en l’organització de les Festes Patronals d’agost i les Festes d’octubre del Verger.
És per això que se sotmet al tràmit d’aprovació de disposicions reglamentàries regulat a l’article 49 de la Llei de Bases de Règim Local, així com al que disposa l’article 133 de la Llei de Procediment Administratiu Comú respecte de la consulta pública prèvia per aconseguir l’opinió de persones i organitzacions potencialment afectades.
De conformitat amb el previst en l’article 133.1 de la Llei 39/2015, d’1 d’octubre, del Procediment Administratiu Comú de les Administracions Públiques, amb l’objectiu de millorar la participació dels ciutadans en el procediment d’elaboració de normes, amb caràcter previ a l’elaboració del projecte d’ORDENANÇA MUNICIPAL REGULADORA DE LES FESTES DEL VERGER, es recapta l’opinió dels subjectes i de les organitzacions més representatives potencialment afectats per la futura norma.
2.- Els problemes que es pretenen solucionar amb la iniciativa.
A través de la regulació, mitjançant este Reglament per a la celebració de les Festes Patronals d’agost i d’octubre, es pretén establir des de l’Ajuntament les normes i procediment que han de regir la celebració de les Festas del nostre municipi.
3.- La necessitat i l’oportunitat de la seua aprovació.
El Consell es crea com un òrgan de consulta i participació ciutadana sectorial en l’àmbit de la programació de les Festes. Estaria liderat per la Regidoria de Festes, i format per representación de les entitats ciutadanes i associacions festeres i culturals.
La present normativa contempla les relacions, funcions i competències que hauran de regular la configuració i funcionament del Consell i de la Comissió i totes les persones integrants que la constitueixin.
4.- Els objectius de la norma.
Els objectius del Consell i la Comissió són els següents:
- Constituir-se com a òrgan referent de participació de l’Ajuntament en temes de programació de les Festes del Verger.
- Promoure la participació ciutadana i el debat entre els seus integrants per tal d’aconseguir propostes específiques d’actuació.
- Estudiar i realitzar el seguiment del disseny de programació i activitats de les Festes, en base als criteris establerts:
- Fomentar i donar suport a una Festa Major participativa i que arribe a tota la ciutadania del Verger, per tal que tothom puga sentir com a seues les Festes Patronals.
- Incrementar la participació donant protagonisme a les entitats locals i convidant els veïns i veïnes a ocupar l’espai públic, descentralitzant espais d’activitats dins de les possibilitats i generant fluxos connectats entre aquestes activitats.
- Equilibrar les propostes d’activitats amb una oferta àmplia, variada i que arribe a tota la població.
- Treballar tots aquells aspectes relacionats amb els elements identitaris i tradicionals de les Festes del Verger.
- Treballar una Festa Major amb criteris de sostenibilitat i cura de l’entorn.
- Treballar per a una Festa inclusiva, igualitària, sense discriminacions ni agressions de gènere ni lgtbifòbiques.
- Proposar mecanismes participatius que permeten avaluar els resultats de les Festes.
En aplicació del principi de transparència i, de conformitat amb el previst a l’article 133 de la Llei 39/2015, d’1 d’octubre, del Procediment Administratiu Comú de les Administracions Públiques; l’article 7.c) de la Llei 19/2013, de 9 de desembre, de transparència, accés a la informació pública i bon govern, l’Ajuntament del Verger ha de substanciar, mitjançant el portal de la transparència, els tràmits de consulta i audiència públiques prèvies a l’aprovació inicial del text del Reglament.
5.- Les possibles solucions alternatives regulatòries i no regulatòries.
De conformitat amb l’article 129 de la Llei 39/2015, d’1 d’octubre, del Procediment Administratiu Comú de les Administracions Públiques, en virtut dels principis de necessitat i eficàcia, la iniciativa normativa ha d’estar justificada per una raó d’interès general, basar-se en una identificació clara dels fins perseguits i ser l’instrument més adequat per garantir la seva consecució. Per aquesta raó es considera que la creació de la nova ordenança reguladora que estableixi els aspectes indicats en els apartats anteriors és la millor solució reguladora.
Els ciutadans, organitzacions i associacions que així ho consideren poden fer arribar les seues opinions, aportacions o suggerències sobre els aspectes plantejats durant el termini de QUINZE (15) DIES HÀBILS a comptar des de l’endemà al de publicació del present anuncie al web municipal, mitjançant la seua presentació en qualsevol dels llocs indicats en l’article 16 de la Llei 39/2015, d’1 d’octubre, del Procediment Administratiu Comú de les Administracions Públiques.
Projecte inicial de l’Ordenança municipal reguladora de les Festes del Verger